Ett champagnehus med anor och visioner

 Få drycker är så starkt förknippade med festligheter som champagne. 
Få champagnehus har en sådan anrik  historia som Bollinger. Efter närmare 200 års existens fortsätter de att leverera bubblande premiumdrycker i en unik stil, som uppskattas av såväl champagneälskare och konnässörer som brittiska filmspioner.
AV: Jenny Olsson

Bollinger är en producent det bubblat om i snart två hundra år. Det klassiska champagnehuset grundades 1829 av Athanase de Villermont, Paul Renaudin och Jacques Bollinger. Huset är fortfarande familjeägt och drivs i dag av femte generationens vinmakare. Med den äran ska tilläggas.

Bollinger rankas som ett av de bästa husen i Champagne. Inte för att man producerar mest – man står för endast 1 procent av den totala champagneförsäljningen – utan för att man har valt att följa sitt hjärta och det mål man hade redan från början: att göra kvalitetschampagne på allra högsta nivå. Bollinger är ett Pinot Noir-dominerat hus och det som produceras på det 165 hektar stora området i byn Aÿ i hjärtat av champagnedistriktet är inte vilka drycker som helst, utan Special Cuvée, La Grande Année, R.D. och Vieille Vignes Françaises. 

Enligt vår svenske champagneguru Richard Juhlin, som är ett stort namn internationellt, har Bollinger som ett av knappt tiotalet champagnehus klassificerats som femstjärnigt.

– Bollinger har ett grundmurat rykte som bygger på två grundpelare; absolut kvalitet och stor personlighet. Sätter du in en Bollinger på en provning med ett antal andra slumpvis utvalda champagner kommer den alltid att hamna väldigt högt. Det är tack vare dess helt unika stil, säger Jörn Ek, dryckesexpert på Arvid Nordquist som är agent för varumärket i Sverige. 

Jörn Ek har jobbat med den franska producenten i nästan 20 år och beskriver arbetet med att skapa stilen på deras champagner som konsekvent, tålmodigt och kompromisslöst. Champagnen har vad man på vinspråk kallar en oxidativ stil, vilken man får fram tack vare att produktionen sker på i princip samma sätt i dag som för 100 år sedan.
– Det är i dag en relativt ovanlig stil som ger tyngd och mer komplexa aromer, såsom riktigt mogna äpplen.

Den hantverksmässiga metoden med en långsam kontakt mellan vinet och syret i luften är dyrbar eftersom den kräver lång lagringstid. I snitt omsätter de sitt lager ungefär vart sjunde år. Det ligger alltså väldigt många flaskor i champagnehusets källare som bara väntar på att nå rätt mogningsgrad. Dessutom kan man inte använda vilka ekfat som helst. Faktum är att Bollinger är en av få producenter som har en heltidsanställd tunnbindare vars enda uppgift är att underhålla och reparera de gamla ekfaten.
– Det äldsta fatet som är i aktivt bruk är över 100 år gammalt, säger Jörn Ek.

Det som ger huvuddelen av karaktären är att man jäser basvinerna, dem man ska tillsätta bubblor i, på mycket gamla ekfat. Ekfat är inte 100 procent täta, vilket ger en långsam oxidation. Bollinger är ute efter just den här mikrooxidationen som ger den unika smakprofilen. 

Huset grundades för snart 200 år sedan. På vilket sätt har filosofin och arbetet med kvalitetschampagne förvaltats och förädlats?
– En grundprincip för att bevara stil och kvalitet är någon typ av dynamisk konservatism. Bollinger är absolut inte emot innovationer men de testar dem väldigt noga innan de gör någon förändring, just för att de vill säkerställa kvaliteten. För ett antal år sedan introducerade de en ny flaskform. Den gjorde man tester med och lagrade viner i under i 15 år som man jämförde med tidigare champagneflaskor innan man bestämde sig för att byta. Så man är otroligt noggrann. Tid och pengar är inte viktiga, kvalitet och stil betyder allt

Vilken är visionen för framtiden?
– Det tror jag att vi kommer att få ta del av inom en snar framtid. Det handlar om att vårda stilen och kanske bli ytterligare tydlig i den. Bollinger är alltjämt ett familjeföretag och präglas liksom många andra familjeföretag av att man är väldigt långsiktiga. Man har kört in betydande belopp i verksamheten och köpt upp fina egendomar som man investerar mycket i för att deras kvalitet ska nå absolut högsta nivå i den klassen. 

Bollinger och Bond
Att Bollinger beskrivs i ordalag som legendariskt har inte bara med deras kvalitativa champagner att göra. I 40 år har de också associerats med James Bond. Den som roas av att se den brittiske agenten 007 i aktion är säkert bekant med att han gärna släcker törsten med kyld champagne från just Bolllinger. 

Samarbetet mellan Bollinger och Bond inleddes 1979 och kom till stånd tack vare vänskapen mellan champagnehuset Bollinger och familjen Broccoli, som producerar de legendariska filmerna – det är således heller inte styrt av pengar.

”Jag är enormt stolt över att fira 40 års partnerskap mellan Bollinger och James Bond, ett bevis på den vänskap som inleddes 1979, mellan min far Christian Bizot och James Bond-producenten Cubby Broccoli. En vänskap baserad på våra gemensamma värderingar”, sade Bollingers vd Etienne Bizot vid lanseringen.

I höst är Daniel Craig tillbaka som James Bond på vita duken. För att uppmärksamma den nya filmen No time to die och som en hyllning till det 40 år långa partnerskapet, har flera specialutgåvor släppts. I samband med premiären i november kommer en handgjord specialskumpa med namnet Bollinger Tribute to Moonraker Luxury Limited Edition (en hyllning till filmen Moonraker som var den allra första Bondfilmen där det dracks Bollinger) att auktioneras ut på Bukowskis med startpriset 55 000 kronor.

”Bollinger är absolut inte emot innovationer men de testar dem väldigt noga innan de gör någon förändring, just för att de vill säkerställa kvaliteten. Tid och pengar är inte viktiga, kvalitet och stil betyder allt.”