Madame Magasin minns tillbaka

Hon vet allt om saluhallens historia, handlarnas specialiteter och vilka
stjärnor som är stammisar. Men vad vet ni egentligen om Östermalms Saluhall Magasins chefredaktör? Vi satte Lina Bielsten i heta stolen för ett samtal om magasinets 10-årsjubileum och jobbet ”bakom kulisserna”. 
AV: Jenny Olsson
Foto: Karina Ljungdahl

Alla som någonsin träffat Lina Bielsten vet vilken energi och positiv närvaro hon utstrålar. Och trots att hon egentligen inte gillar att bli intervjuad är en intervju med henne självklar i detta nummer. 

Som grundare av och chefredaktör för Östermalms Saluhall Magasin, som i år firar tio år, är det Lina som ser till att det två gånger om året publiceras ett maffigt magasin på glansigt papper, där saluhallens kunder och besökare kan djupdyka i profilintervjuer och artiklar om råvaror, varvat med resereportage, recept och mingelbilder från evenemang.
– Östermalms Saluhall Magasin har en speciell plats i mitt hjärta. Inget på den här resan att skapa ett magasin har varit enkelt. Utmaningarna har ibland fått mig att vilja kasta in handduken, så att vi nu firar tio år med magasinet fyller mig med så mycket glädje! Jag har alltid älskat ”coffee table books”, böcker och magasin med vackra bilder, berättelser som berör eller inspirerar. Min mamma som varit lärare och rektor gav mig en bokprenumeration som liten och genom henne har jag fått ett stort intresse för att både läsa och skriva. Astrid Lindgren var min första förebild som jag kan minnas. Sedan var det Carola, så det svängde ju fort när man var ung. Musik är mitt största intresse, eller passion snarare. Det roliga är att i saluhallens magasin får jag kombinera såväl skrivandet som kärleken till musik när jag träffar artister och även andra inspirerande personer från världar utanför musiken. Så att jag har fått möjlighet att intervjua mina idoler Quincy Jones och Björn Ulvaeus till omslagen är lite overkligt.

Det var efter en Davis Cup-tävling i Stockholm 2010 som idén om att starta Östermalms Saluhall Magasin dök upp. Med bakgrund som rådgivare på mediabyrå hade Lina precis börjat arbeta med tennisturneringar i Sverige. När den internationella DC-tävlingen skulle spelas i stan fick hon uppdraget att hantera marknadsföringen med Arena Group. I det ingick även ett programblad på ett par sidor. Lina som tyckte alla tidigare programhäften varit både färglösa och förutsägbara med fakta och matchuppställningar, tänkte om. Och tänkte stort.
– Tillsammans med ett litet team gjorde jag i stället ett maffigt magasin som vi fyllde med roliga spelarintervjuer, jag följde Robin Söderling i hans träning, pratade med coacher bakom kulisserna och berättade anekdoter från svenska tenniseliten. Internationella Tennisförbundet hörde av sig och gratulerade till en fantastisk produkt som de gärna ville ha som benchmark till andra länder, det var smickrande.

När Davis Cup-magasinet hade kommit ut hörde Östermalmshallen av sig för ett samarbete med deras varumärke och kommunikation. Då startades både magasinet och en relation som varat i över tio år. 

Ett lyxigt magasin i en snygg förpackning, men heller inget renodlat matmagasin. Ungefär så löd affärsidén.
– I stället ville vi förmedla vad hallen står för, träffa personer som både har en historia med saluhallen och sin egen berättelse. Att möta livsnjutare från alla världens hörn, tipsa om matdestinationer och kulturer utomlands och även fördjupa oss i våra egna handlares gedigna kunskap som förts vidare i flera generationer, säger Lina.

Vi minns Lill-Babs

Lill-Babs prydde Östermalms Saluhall Magasins omslag 2017. Hon for in som en virvelvind på fotograferingen och skojade friskt med handlarna i hallen där hon var stammis. Med sig hade hon en hatt som hon ville ha på bilden. ”Quincy Jones hade hatt på sitt omslag och då vill jag också ha det” (Barbro och Quincy var goda vänner, reds.anm.). Smink däremot behövdes inte, sa hon. ”Jag ser ut så här, nu kör vi”. Vi är tacksamma att vi fick en dag med denna solstråle! 

MAGASINET VÄXTE SNABBT I POPULARITET
Till en början jobbade Lina och teamet i det tysta. Men snart nog började magasinet ta för sig och både handlarna i saluhallen och läsarna uppskattade produkten.
– När vi firade fem år ordnade jag ett större event till förmån för Barncancerfonden med en välgörenhetsauktion som jag parallellt samlade in ett 30-tal objekt till. Under eventet med 350 gäster i saluhallen stod jag på scen med underbara Arne Weise som co-host och efteråt fick jag för första gången respons för arbetet bakom kulisserna. Sedan dess kommer det glada tillrop och roliga förslag från stamkunder, beröm från förlagschefer om den höga kvaliteten på magasinet och även mail från läsare som ser fram emot nästa nummer, säger Lina.
I dag trycks Östermalms Saluhall Magasin i upp till 10 000 exemplar och publiceras två gånger om året. Förutom att det finns att hämta gratis i saluhallens kan man också läsa numret digitalt på saluhallens hemsida. Även beställningar från personer utanför Sverige som vill betala porto för att få det skickat till sin semesterbostad, och fans som vill läsa om en speciell artist i ett nummer, dyker emellanåt upp berättar Lina glatt. Allra mest tacksam är hon över teamet som till stor del är detsamma i dag som för tio år sedan.
– Utan eldsjälarna som många varit med från start skulle magasinet inte överlevt i alla dessa år och jag tackar dem ofta, för stort som smått. Även om du som grundare drar det tyngsta lasset själv kommer du inte hela vägen fram utan hjälp. 

Lina växte upp främst i Karlskrona och hade ingen naturlig koppling till saluhallen eller Stockholm. Första gången hon besökte hallen var tillsammans med sin mamma som hade fått ett nytt rektorsjobb och flyttat upp.
– På den tiden läste jag på universitetet och minns hur mamma pratade om Hallen och dess underbara atmosfär, delikatesserna och alla duktiga handlare. Så jag följde med när jag hälsade på, men upplevde på den tiden att saluhallen var mindre. Kanske för att jag inte gick runt överallt. Marie Göranzon beskrev för mig att första gången hon besökte Östermalmshallen med sin lilla dotter så vågade hon inte gå in hela vägen för det var så mäktigt. Jag kan förstå hur hon menar. Men i dag känns den som mitt andra hem. 

Att göra tidning i dessa digitala tider är inte lätt. Man kan undra varför Lina egentligen fortsätter.
– Det undrar jag också ibland! Visst har jag stundtals tänkt att återvända till byråsidan och endast jobba med digitala medier igen för ”folk läser väl inte kvalitetsmagasin längre”. Men jag älskar mötet med människor, stämningen i Östermalmshallen som är unik och att berätta historier. Jag har väl inte släppt världen som Astrid Lindgren fick mig att bli förälskad i. Jag vill nog leva i den här sagan ett tag till. 

Vad har du för framtidsplaner med magasinet och vilka andra drömmar har du som du vill förverkliga?
– Just nu utvecklar vi en helt egen digital plattform för magasinet, på tal om de tuffa tiderna. Vi behöver bli synliga på fler skärmar så att läsare kan ta del av vårt innehåll i mobilen på ett mer läsvänligt sätt. På adressen saluhallenmagasin.se får vi ett digitalt hem under senare delen av 2021.
– I dessa speciella tider har vissa drömmar fått läggas på hyllan och jag har lärt mig att leva mer i nuet, uppskatta det jag har och människorna runtomkring mig. Men när Covid-19 släpper taget om världen så vill jag upptäcka nya platser, kulturer och mattraditioner. Jag vill ta fler fotograferingskurser, skrivkurser, läsa mer böcker och våga ge mig in i nya affärsprojekt som jag blivit erbjuden, men varit för försiktig att tacka ja till. Det är bra att ha drömmar kvar. 

Lina Bielsten om Quincy Jones

Quincy Jones är en av de mest inflytelserika personerna inom musikbranschen med en karriär som sträcker sig över sex decennier. Han har gjort samarbeten med musikikoner som Frank Sinatra, Ray Charles, Whitney Houston, Chaka Khan och Michael Jackson samt har 27 Grammys i bagaget. Som hans vän fick jag göra en unik omslagsplåtning och intervju med musiklegenden, som dessutom spelade piano bara för oss. Quincy har flera nummer av saluhallens magasin i sitt hem i Bel-Air och är en av mina största supporters. Vår fotografering syns i den prisbelönta dokumentären "Quincy" på Netflix och jag fick nypa mig i armen när mitt namn dyker upp i credits bland världseliten inom musik. Om du blinkar i filmen missar du nästan ögonblicket, men för oss är det ett minne för livet. 

Linas fem favoritintervjuer ur Magasinets 10-åriga historia

Quincy Jones: Att jag ens blivit vän med Quincy som är en multitalang - och framför allt ödmjuk och rolig - är i sig overkligt. Alla våra samtal, middagar och skratt kommer jag att vårda för evigt. Under hans senaste Sverigebesök var jag en av få som fick intervjua Quincy medan flera nationella tidningar fick nej med motiveringen att han var på privat besök. Av mina förebilder finns det nog ingen större än Quincy att få skriva om. En kort sekvens från intervjun och fotograferingen är med i den prisvinnande dokumentären på Netflix med namnet ”Quincy” och att mitt samt fotografens namn står på IMDB som medverkande tillsammans med världseliten i musik är ett riktigt bucketlist moment. 

Björn Ulvaeus: Inte olikt många andra svenskar har jag vuxit upp med och älskar ABBA. Och senare även Kristina från Duvemåla och Mamma Mia-konceptet. Som liten flicka låtsades jag vara Agneta och till slut fick jag stå bredvid Benny… i Östermalmshallen. Tänk om lilla blyga Carolina i Karlskrona hade vetat det!

Lena Olin: Jag sprang efter Lena (och maken Lasse Hallström) när jag fick syn på paret under deras blixtvisit från USA. Vi fann varandra direkt och hade sedan en fantastisk heldag ihop. Både jag och Lena sa direkt efter att det känns som vi varit vänner länge och det är sådana möten som gör att mitt jobb inte ens känns som ett jobb. Att hon dessutom är fantastisk vacker är extra roligt när man gör ett magasinomslag. 

Petter: När Petter firade 20 år som artist ville jag skriva om hans imponerande resa, men hans agent svarade att det inte finns en lucka i schemat på sex månader. Envis som jag är gjorde jag istället en video på Instagram där jag avslutade med att ”Jag ligger på lika hårt som en stalker tills jag fått omslaget som jag låser” (hämtat från en Petters bästa låtar) och då fick jag svar av honom direkt: ”när vill du ses?”. Att sätta rapparen från Söder på framsidan av Östermalmshallens magasin tyckte vissa kanske var udda, men det är så jag jobbar, haha.

Marie Göranzon och Jan Malmsjö: Omslaget med detta fantastiska skådespelarpar och äkta makar (tillika stammisar i saluhallen) var ett av våra mest uppskattade. Det fullkomligt strömmade in beröm från alla möjliga håll, inklusive andra kända skådespelare och konstnärer, och många skrev att omslagsbilden borde göras till en tavla. För egen del är det min kväll med paret på Lisa Elmqvist i saluhallen och samtalen efteråt som jag alltid kommer att minnas med värme. Jag har aldrig skrattat så mycket under intervjuer och samtal eller när jag sedan läser mina anteckningar. Marie är så skarp, rolig och snabb i replikerna medan Jan öser komplimanger över sin fru och försöker flika in där han kan, även om Marie är snabbare. Men skämta, det kan han också. Ren och skär glädje var det att umgås med makarna Göranzon-Malmsjö och få dela med mig av deras fina berättelse som förhoppningsvis gav ett leende på läpparna hos andra också.