ÄNTLIGEN FULL RULLE FÖR ARTISTDESIGNERN

PETER ENGLUND

Magasinets favoritdesigner, som bland annat skapat utstyrseln till detta nummers omslagskille Danny Saucedo, är tillbaka i matchen på allvar igen efter en lång period i coronans skugga. Vi fick en pratstund med Peter Englund om hur man tar sig ut på andra sidan.

AV: Lina Bielsten
Foto: Robert Eklund

Hur såg din vardag som kläddesigner ut innan Covid-19?
– Innan 2020 var läget, som för de flesta frilansare oavsett bransch, lite som en berg- och dalbana; ibland upp, ibland ner. 2019 var ett fint år och jag fick göra kostym till Pernilla Wahlgren och gänget i showen Hybris på Cirkus och även till musikalen Robin Hood för Dröse & Norberg. Det var en ära att få vara en del av stora, roliga och utvecklande projekt tillsammans med en bunt skapande och briljanta yrkesmänniskor. Båda föreställningarna var tänkta att gå på turné under 2020, men så det blev ju tyvärr inte.
– Uppdragen för Talang på TV4 och Melodifestivalen i SVT var andra riktigt givande erfarenheter, parallellt med att jag skapade galakläder till röda mattan på löpande band. Men i februari 2020 drogs proppen ur...

Vad hände för din egen del under den här tiden?
– Det var som att dra ner en rullgardin. Jag och min kollega Alexander Erwik satt ensamma i lokalerna på Drottninggatan och hade ingen aning vad som väntade för oss båda, Alexander i eventbranschen och jag i en kreativ del av nöjesbranschen. Sommaren 2020 började vi förstå att Covid-19 inte var något som skulle försvinna i brådrasket så vi försökte båda anpassa oss till läget genom att hitta andra projekt att engagera oss i. Jag började till exempel experimentera med foto och hade det inte varit för Covid-19 skulle jag förmodligen aldrig ha tagit tag i den biten. Det är en av de få bra saker som den här perioden fört med sig.

Och hur var det för era kollegor i nöjesbranschen?
– Det tog några månader innan de började höra av sig och berätta om hur Covid-19 hade påverkat deras liv. De flesta hade känt sig paralyserade i början och sedan övergått till en blandning av oro för framtiden och ekonomin. Ingen jag kände hade drabbats själva verkade det som. Det var väldigt tyst i sociala medier om den biten, men i efterhand förstod jag att många blev sjuka, men helt enkelt inte ville prata om det. Det var lite skamligt att inte ha ”skött sig och tagit sitt ansvar”. Jag själv åkte tunnelbana under hela perioden, men där var det lätt att hålla avstånd eftersom så få använde sig av lokaltrafiken och jag blev heller aldrig sjuk.

I höstas släpptes restriktionerna, vad har det inneburit för dig?
– Sakta, men säkert har det börjat bubbla igen ganska ordentligt i takt med att nöjesbranschen öppnar upp mer och mer. Efter en lång period på sparlåga finns det mycket att ta igen och det märks på alla fronter. Kunderna är euforiska över att kunna boka inspirationsmöten och komma igång med det kreativa tillsammans med mig. Strömmen av vänner och kollegor i ateljén blir större och större. Vissa vill bara fika och lufta känslorna i skydd av klädstängerna. Alla är välkomna för jag har samma behov!

Styling med artisten Renaida. Foto: Karin Törnblom. 

I ett vidare perspektiv, vad har hänt i nöjesbranschen efter Covid-19 och är allt igång som vanligt från dag ett?
– Det är ett knepigt läge för de kreativa branscherna eftersom planeringen av en ny produktion vanligtvis börjar cirka ett år innan en föreställning har premiär. Staten säger att ”Sverige rullar igen”, men de verkar inte förstå att nöjesbranschen inte börjar rulla förrän hösten 2022 med tanke på produktionstiden. De turnéer som pågick under 2020 och ställdes in har kunnat återupptas ganska fort. Men det innebär av uppenbara skäl att inga nya kläder behövs eftersom de fortsätter med samma koncept som tidigare. Det krävs heller inga andra nya kreativa delar vilket medför ett dödläge för mig och många fler. Bland annat har den tekniska personalen sadlat om till andra yrken och då finns helt plötsligt en annan problematik: det är svårt att få tag i proffsiga scentekniker när shower ska framföras eller åka på turné. Det verkar som att de konstnärliga branscherna som vanligt får lida på grund av dålig förståelse för hur specifikt uppbyggda de är och hur beroende alla delar i produktionerna är av varandra.

Eftersom jag själv rör mig mycket bland folk och har lite tid för att göra mig fin så vet jag att det är viktigt att med enkla medel kunna piffa upp sig snabbt.

1. Scarves!
Det absolut enklaste och snabbaste sättet att göra en tråkig och grå outfit iögonfallande är en enfärgad scarves i en stark färg. Knyt den som du vill, men jag själv brukar göra en slarvigt knuten oversized kravatt och folk frågar ofta hur jag alltid hinner klä mig så avancerat. Om dom bara visste! Och nu vet dom!

2. Glasögon:
Jag har haft glasögon sedan jag var fem år gammal så jag vet att det är ett lätt sätt att uttrycka sig till vardags och till fest. Skaffa ett par bågar som du känner dig bekväm i, men som även känns personliga för dig. Jag har små ögon och bleka ögonbryn och väljer därför alltid en båge som ger mitt ansikte karaktär och förstärker det jag inte har. Det skadar heller inte att ha två par att växla mellan för olika tillfällen.

3. Blockfärger:
Blockfärger innebär att kombinera enfärgade plagg med varandra och att undvika mönster. Blocken av färger gör det lätt för andras ögon att upptäcka dig och enfärgade plagg är också lätta att sätta ihop till en outfit som känns ny nästan varje gång. Jag har använt knepet i många år och behöver sällan nya kläder eftersom det upplevs som att jag har en ny kavaj om jag har en annan färg på skjortan och/eller byxorna.
En scarves i kombination med det är pricken över i.

Peter Englund med artisten och vännen Shirley Clamp. Foto: Magnus Elgquist. 

Östermalms Saluhall Magasin No.2 2021