De exklusiva kökens mästarinna

Anette Ersa Engberg

Köket. Festernas och middagarnas givna samlingsplats. De finmöblerade salongernas värsta konkurrent om gästernas gunst. Det är hit vi dras framåt småtimmarna för att skvallra, lösa världsproblem och dryfta livets gåtor. Poggenpohl är kökens konung. Magasinet fick audiens i deras butik på Birger Jarlsgatan 34, där Hudiksvallsbördiga Anette Ersa Engberg regerar sedan 2004.

TEXT: CLAES KANOLD | FOTO: RICKARD OLAUSSON (SKVADER MEDIA)

I sena 1800-talets Tyskland var det ovanligt med matlagningsintresserade män. Möbelsnickaren Freidemir Poggenpohl i den lilla staden Herford var ett lysande undantag. Enda kruxet: när den unge Freidemir växte upp var köket knappt ens ett begrepp, snarare ett spartanskt utrymme i en undanskymd vrå av var familjs hem. Här fanns en uppenbar förbätttringspotential insåg Herr Poggenpohl. Sagt och gjort. 1892 lade han grunden till det möbelföretag som än idag drivs i hans anda och vars första fabrik låg på samma plats där nutidens ultramoderna produktion äger rum. 2023 finns det innovativa företaget representerat i 70 länder och för dryga två år sedan uppenbarade sig möjligheten för Anette Ersa Engberg att ta över det svenska aktiebolag som fram tills dess varit hennes arbetsgivare. Efter ett uppmuntrande familjeråd bestämde hon sig för att slå till.
– Det var ett jättesvårt beslut, men jag slogs av yttre krafter som gjorde att jag förstod att detta var en chans man bara får en gång. Familjens stöd betydde mycket. Två av våra tre barn är idag anställda i företaget och min man, som är verksam i en annan bransch, finns också med bakom kulisserna.

Anette, som är textilformgivare i grunden, lämnade hemlandskapet Hälsingland för att bosätta sig i Stockholm i mitten av 1980-talet, hitlockad av ett utbud hennes födelsestad inte riktigt kunde matcha.
– Det fanns platser jag kände att jag måste söka upp utan att riktigt veta varför. Östermalmshallen var absolut en sådan. Det var med stora ögon jag första gången gick in i Hallen och omedelbart blev fascinerad av den familjära känslan och alla dess dofter. Jag känner mig fortfarande hemma där och besöker saluhallen kontinuerligt för diverse inköp, fantastiska produkter och service.

EN LIVSLÅNG RELATION

Poggenpohl har varit närvarande i Sverige nästan ända sedan det populära radio- och TV-programmet Novisen vid Spisen hade sin storhetstid i vår inhemska etermedia. Uppskattningsvis dryga tre tusen svenska hem kan stoltsera med ett kök signerat det tyska varumärket. Samtliga enheter finns väldokumenterade i Poggenpohls arkiv. Givetvis med respektive innehavares goda minne. 
– I många år hade man en slogan som löd A lifetime relationship och så är det verkligen. Det finns en personlig relation till varenda ägare. Visserligen kan det ta fyrtio år innan de kommer in för att de behöver en ny sophink. Då plockar vi fram våra ritningar och kan se exakt vad de ska ha. Det är också en enorm fördel att ha all teknisk information till hands om det kommer in en kund som säger att den har ett kök från 1989 och nu vill ha det kompletterat.

Anette avslöjar att många av köken har en adress som antyder att dess ägare sannolikt också är stamkunder i Östermalmshallen. Ett Poggenpohl-kök ligger i samma priskategori som de dyrbaraste modellerna hos ett annat välrenommerat tyskt varumärke med begynnelsebokstaven P, vi syftar förstås på Porsche.
– Detta är en livsstilsprodukt. Processen från det att du första gången stiger in i vår butik går att jämföra med den att provköra bilar. Man behöver vänja sig, gå runt och titta och när man väl bestämt sig för vilken modell man vill ha skapar vi tillsammans med kunden en tidig målbild av hur köket kan komma att se ut. Tiden från ax till limpa varierar, ibland kan det handla om sex månader, men det kan också vara så att man kanske har ett hus som ska stå klart om två-tre år.

Noteras bör att ett Poggenpohl-kök egentligen består av tre olika byggstenar, där Poggenpohl står för det som utgör själva designen och möbelsnickeriet. Medan vitvaror, i de allra flesta fall Gaggenau, och bänkskivor, där vanligast förekommande materialet är olika typer av kompositmaterial – kommer från andra tillverkare.
– Varje kök är skräddarsytt. Idag mer än någonsin. Tack vare att tekniken tillåter de moderna maskinerna kantbearbetningar och precisa utskärningsmått in i minsta detalj. 

Det är också här Poggenpohl och Anette Ersa Engbergs expertis kommer in i bilden. Anette deltar i processen från första stund och kommer med förslag och skapar ritningar anpassade efter varje individuell kunds önskemål.

Är köket som samlingsplats något vi bär med oss i våra gener sedan vi satt tillsammans kring lägereldarna?
– En oerhört intressant frågeställning där jag tänker att vi i mångt har Freidemir Poggenpohl mycket att tacka för. Hans öppna planlösningar var banbrytande och gjorde köket mer till ett rum där man kan mingla och umgås. Det finns också en attraktion i att samlas i ett kök, det är ju grundbulten för alla som är intresserade av vin och matlagning. Samtidigt tittar man gärna på varandras kök, vid sidan av badrummet är ju köket det mest kapitalkrävande rummet i ett hem. Köket står också för trygghet och mys, det är där man helst sitter och gör sina läxor medan mamma eller pappa lagar mat. Och vår butik har faktiskt visat sig fungera ypperligt som eventlokal. Här finns ju kök att umgås i, i praktisk taget varje hörn.

ANETTE ERSA ENGBERG OM

Världens mest exklusiva kök:
Det finns en mängd orsaker till att Poggenpohl i 130 år behållit positionen som världens mest exklusiva kök. Ambitionen att ständigt vara innovativa och utveckla produkten. Drivkraften att hela tiden stretcha på vad som är möjligt. Köksön är till exempel en Poggenpohlsk uppfinning. Högglansvitt likaså!

Receptet för ett drömkök:
Våga. Ge det tid. Det är viktigt att man ska kunna spegla sig i det vi har att erbjuda. När vi hittat den spegelbilden börjar vi jobba. På vägen fram handlar det väldigt mycket om psykologi. Och det finns inga standardlösningar. Jag har aldrig ritat ett likadant kök till två olika kunder.

Framtidsspaning:
I vår bransch måste man titta långt fram i tiden. Hur kommer vitvarorna att se ut om trettio år? Vad kommer vi att äta? Kommer vi att självkompostera? Det ställs höga krav på hållbarhet. Vi måste ta ansvar för morgondagen. Kvalitet är inte snobbigt. Slit och släng är i längden oförsvarbart och vi måste använda material som inte nöter på Moder Jord.

"Varje kök är skräddarsytt,
idag mer än nånsin."


SALUHALLEN MAGASIN / N02 2022